Blog

Kontener transportowy – podstawowa jednostka ładunku

Kontener transportowy – podstawowa jednostka ładunku

Choć głównym tematem naszego bloga są drewniane opakowania transportowe, w artykułach wielokrotnie wspominamy o kontenerach, które stanowią podstawową jednostkę ładunku niemal w każdym sposobie transportu. Co warto wiedzieć na ich temat?

Czym jest kontener transportowy?

W myśl definicji Komitetu Technicznego ISO TC 104 kontenerem transportowym jest urządzenie trwałe, którego konstrukcja umożliwia wielokrotne użycie, łatwy załadunek i rozładunek zawartości oraz przewóz jednym lub wieloma środkami transportu bez przeładunku jego zawartości. Kontener powinien także posiadać wyposażenie niezbędne do sprawnego mocowania, manipulacji i przeładunku między kolejnymi środkami transportu.

Budowa kontenera transportowego

Standardowym materiałem kontenerów jest stal. Ściany zbudowane są z belek montowanych pionowo na słupkach narożnych, za które chwyta się podczas mocowania, podnoszenia i ustawiania kontenera. Dostęp do wnętrza zapewniają drzwi, z reguły podwójne, zamykane na 2-4 zamki, osadzone na zawiasach zespawanych ze słupkami narożnymi. Po wewnętrznej stronie ścian i podstawy znajdują się uchwyty do stabilizacji ładunku.

Rodzaje kontenerów transportowych

Kontenery mogą mieć zamknięty (tzw. hard-top) lub otwarty (tzw. open-top) dach. Drugą z wymienionych opcji stosuje się w przypadku przewożenia towarów o niestandardowej wysokości lub umieszczanych w kontenerze od góry, a także produktów sypkich, które łatwiej jest w ten sposób załadować i wyładować. Aby zabezpieczyć ładunek przed wilgocią, zabrudzeniami i innymi negatywnymi czynnikami zewnętrznymi, całość przykrywa się wodoodporną plandeką.

W transporcie stosuje się różnorodne typy kontenerów – obok modeli z zabudowanymi ścianami spotyka się także kontenery z otwartym dachem i bokiem (tzw. flat rack container), kontenery o całkowicie otwartych bokach (tzw. open sided container) oraz platformy. Ładunki wymagające przechowywania w stałej temperaturze transportuje się w specjalnych kontenerach chłodniczych, izolowanych pianką poliuretanową.

Przeczytaj także:
  • Od 1992 na rynku
  • Ponad 1 milion wyprodukowanych produktów
  • 250 doświadczonych pracowników
zaufanie oparte na faktach