Blog

Limity wagowe dla poszczególnych rodzajów transportu

Limity wagowe dla poszczególnych rodzajów transportu

Każdy transportowany ładunek podlega ścisłym regulacjom wagowym, mającym na celu zapewnienie optymalnej wydajności i bezpieczeństwa całego procesu logistycznego. Wszystkie rodzaje transportu – drogowy, morski, kolejowy, lotniczy – rządzą się przy tym swoimi prawami; aby ułatwić ci poszukiwanie niezbędnych informacji na temat limitów wagowych każdego z nich, przygotowaliśmy krótkie zestawienie aktualnych danych.

Kontener – uniwersalna jednostka ładunkowa

Na wodzie, na lądzie czy w powietrzu – ładunki na całym świecie przemieszczane są w głównej mierze transportem kontenerowym. Rozwiązanie to jest najdogodniejsze ze względu na uniwersalność: wymiary i ograniczenia wagowe kontenerów są zunifikowane, a we wszystkich środkach transportu można stosować te same modele, co jest szczególnie istotne w przypadku kilkuetapowego procesu logistycznego (np. transport morski + dostarczenie ładunku na miejsce docelowe samochodami ciężarowymi).

Tym, co różni od siebie poszczególne rodzaje transportu, są natomiast limity wagowe na kontener obowiązujące w każdym z nich. Jak wyglądają obecne regulacje w tym zakresie?

Limity wagowe w transporcie drogowym

Zarówno w przypadku transportu plandekowego, jak i kontenerowego maksymalna waga towaru - brutto w transporcie drogowym na terenie Polski wynosi 24 tony (w limit ten wliczają się zarówno opakowania jednostkowe, jak i kontenery). Limity wagowe określone są także dla poszczególnych typów kontenerów – maksymalna dozwolona waga bruttto wynosi dla nich odpowiednio:

  • kontener 20 ft – 21 ton
  • kontener 20 Reefer – 21 ton
  • kontener 40 ft HC – 22 tony
  • kontener 40 Reefer – 22 tony
  • kontener 40 HC Reefer – 21 ton

Limity wagowe w transporcie kolejowym

W transporcie koleją szerokotorową maksymalna dopuszczalna waga towaru w kontenerze to 26 ton.

Limity wagowe w transporcie lotniczym

Główną rolę gra tu nie waga, lecz wymiary ładunku: ze względu na to, że część towarów transportuje się samolotami pasażerskimi, spedytorzy muszą brać pod uwagę ograniczoną przestrzeń ładunkową w maszynach tego typu. Opakowania przeznaczone do tego celu nie mogą być wyższe, niż 158 cm. Specyficzne warunki determinują także niski limit dopuszczalnej wagi ładunków, który w samolotach pasażerskich nie przekracza kilku ton. Cięższy, większy towar transportuje się na pokładzie dedykowanych frachtowców o ładowności w granicach 40-250 ton.

Limity wagowe w transporcie morskim

Limity wagowe na kontener ustalane są tutaj zgodnie z ograniczeniami wagowymi w transporcie drogowym w kraju importera ładunku, tak aby dostarczenie go do miejsca docelowego nie wiązało się z koniecznością przeładunku. Z tego względu maksymalna dopuszczalna waga ładunków mieści się w zakresie 20-24 tony na kontener, w Polsce jest to 24 t.

Przeczytaj także:
  • Od 1992 na rynku
  • Ponad 1 milion wyprodukowanych produktów
  • 250 doświadczonych pracowników
zaufanie oparte na faktach