Blog

Rodzaje kontenerów transportowych

Rodzaje kontenerów transportowych

Kontener transportowy jest podstawową jednostką ładunku w transporcie morskim bez względu na rodzaj ładunku, dlatego w użytku pozostaje wiele ich typów odpowiadających różnorodnym właściwościom przewożonych towarów. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich.

Kontener uniwersalny ogólnego przeznaczenia

Nazwa międzynarodowa: general purpose container

Przeznaczenie: ładunki drobnicowe, ładunki transportowane luzem (towary sypkie przewożone są wówczas w ładowanym pneumatycznie big bagu, towary ciekłe – w flexitanku)

Kontener z otwartym dachem

Nazwa międzynarodowa: open top container

Przeznaczenie: ładunki o wysokości przekraczającej wysokość standardowego kontenera, ładunki wymagające załadunku od góry (np. za pomocą dźwigu), towary sypkie

Kontener o otwartych bokach

Nazwa międzynarodowa: open sided container

Przeznaczenie: ładunki o niestandardowych wymiarach uniemożliwiających ładowanie od góry i przez standardowe drzwi

Kontener z otwartym dachem i bokiem

Nazwa międzynarodowa: flat rack container

Przeznaczenie: ładunki o niestandardowych wymiarach, których wymiary wykluczają załadunek do innych rodzajów kontenerów

Kontener platforma

Nazwa międzynarodowa: platform container

Przeznaczenie: towary gabarytowe, ładunki o wysokiej masie (standardowa ładowność kontenera platformy – ok. 40 ton), w tym ładunki wywołujące duże naciski punktowe

Wszystkie opisane powyżej kontenery występują w dwóch rozmiarach: 20’ i 40’. Kontener uniwersalny 40’ występuje ponadto w rozmiarze High Cube – o podwyższonej wysokości.

Kontener chłodniczy

Nazwa międzynarodowa: refrigerated container

Przeznaczenie: ładunki wymagające przechowywania w stałej temperaturze – świeża i mrożona żywność (nabiał, owoce i warzywa, mięso, czekolada), farmaceutyki, rośliny itd.

Rodzaje: kontener 20’ z chłodnią z izolacją, kontener 20’ z chłodnią bez izolacji

Kontener cysterna

Nazwa międzynarodowa: tank container

Przeznaczenie: transport cieczy pitnych i płynnych substancji chemicznych, wlewanych do zbiorników umieszczonych w ramie o rozmiarach standardowego kontenera 20’

Rodzaje:

  • IMO 0 – do przewozu nie niebezpiecznych produktów spożywczych bez rozładunku pod ciśnieniem
  • IMO 1 – do przewozu chemikaliów
  • IMO 2 – do przewozu ładunków spożywczych o klasie zagrożenia i produktów chemicznych dopuszczonych do transportu przy dolnym rozładunku  
Przeczytaj także:
  • Od 1992 na rynku
  • Ponad 1 milion wyprodukowanych produktów
  • 250 doświadczonych pracowników
zaufanie oparte na faktach