Blog

Skrzynie drewniane do przewozu maszyn

Skrzynie drewniane do przewozu maszyn

Wysyłasz szynoprzewód energetyczny z Berlina do Australii. Potrzebujesz dostarczyć szafy z elektroniką do mroźnej Rosji. Zdecydowałeś, że towar wyślesz do klienta rzekami. Długa droga, trudne warunki atmosferyczne wymagają odpowiednich zabezpieczeń. W co powinna być wyposażona skrzynia, aby Twój towar dotarł na miejsce bez problemu i w stanie nienaruszonym?


Standard ISPM 15

Kwestia podstawowa to standard ISPM 15. Opakowania drewniane, by zostać dopuszczone do transportu międzynarodowego, muszą spełniać Międzynarodowy Standard dla Środków Fitosanitarnych numer 15. Jego celem jest wyeliminowanie szkodników i chorób, które mogą znajdować się w drewnie. Co to oznacza w praktyce? Drewno, z którego powstają skrzynie, poddawane jest odpowiedniej obróbce termicznej: trafia do specjalnej komory suszarniczej, w której jest poddane działaniu wysokiej temperatury aż do osiągnięcia temperatury 56 stopni w rdzeniu drewna i utrzymania jej przez minimum pół godziny. Proces sterylizacji drewna potwierdzany jest odpowiednim oznaczeniem: znakiem HT. 

Wymóg ten nie dotyczy opakowań rotujących pomiędzy państwami UE oraz pomiędzy UE i Szwajcarią. Wyjątek stanowią opakowania z drewna iglastego opuszczające Portugalię (zagrożenie za strony węgorka sosnowca). Szczegółowe przepisy obowiązujące w poszczególnych krajach znaleźć można na stronie PIORiN lub www.ippc.int.

Ważne! 

Standard ISPM 15 jest przestrzegany bardzo restrykcyjnie. Oznacza to, że w opakowaniach objętych wymogiem nie mogą pojawić się żadne elementy, które nie przeszły obróbki termicznej. Jeśli zatem pakowane urządzenie wymaga zablokowania niewielką belką, kawałkiem drewna, każdy z tych elementów musi przejść proces sterylizacji oraz posiadać znak HT. W przeciwnym razie towar może zostać zatrzymany w porcie. 

Czujniki

Towar w czasie transportu narażony jest na szereg czynników, na które nie masz wpływu. Bardzo ważne zatem, by przewidzieć możliwość ich wystąpienia i zamontować w skrzyniach odpowiednie czujniki, które pozwolą na ich wyłapanie i zminimalizowanie. Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę, że wskaźniki nie zabezpieczą towaru, nie takie bowiem jest ich zadanie. 

Celem czujników jest: 

  • wyłapanie problemu,
  • informowanie Cię o tym, w jaki sposób spedytor traktuje powierzony mu towar,
  • informowanie Cię o tym, w jakim momencie powstał problem i kto za niego odpowiada, 
  • informowanie osób, które mają styczność z towarem, w jaki sposób powinny się nim zająć, 
  • umożliwienie spedytorowi monitorowania przesyłki i natychmiastowego reagowania na ewentualne problemy. 

W zależności od charakteru przewożonego towaru, skrzynie powinny być wyposażone we wskaźniki przechyłu, wilgotności i wstrząsu. Duże znaczenie, zarówno na etapie transportu, jak i późniejszego magazynowania, odgrywają pochłaniacze wilgoci (ich zadaniem jest zapobieganie efektowi skraplania, zwłaszcza w przypadku wybrania transportu morskiego) i inhibitory korozji, np. w postaci folii VCI (ich zadaniem jest ochrona metali przed korodowaniem). 

Dokładnie przyjrzyjmy się im w kolejnym artykule. 

Znakowanie

Wróćmy jeszcze do tematu znakowania. Jak już wspomnieliśmy na początku skrzynie drewniane przeznaczone do transportu międzynarodowego powinny posiadać znak HT, potwierdzający zgodność z normą ISPM 15, nadany przez Instytut Technologii Drewna.

To jednak nie wszystko. Warto by skrzynia posiadała również odpowiednie znaki manipulacyjne w postaci wypalenia, pieczątki, nadruku czy naklejki, w zależności od rodzaju opakowania. Dzięki temu osoby odpowiedzialne za transport, przemieszczanie, składowanie, wypakowywanie będą dokładnie wiedziały, w jaki sposób mają postępować z paczką. Do piktogramów, które najczęściej zamieszczane są na skrzyniach, należą: znak parasolki (chronić przed wilgocią), strzałki w górę (góra, nie przewracać), kieliszek (delikatny ładunek), wózek widłowy (nadaje się do transportu wózkiem widłowym).

Na opakowaniu warto zaznaczyć również środek ciężkości produktu, jeśli znajduje się w on nietypowym miejscu – pozwoli to uniknąć upuszczenia skrzyni, np. podczas jego przewożenia na wózku.  

Przeczytaj także:
  • Od 1992 na rynku
  • Ponad 1 milion wyprodukowanych produktów
  • 250 doświadczonych pracowników
zaufanie oparte na faktach